Temat II: Cele Wspólnoty i sposoby ich realizacji
3.1. Celem WKC jest:
a)
osobista
formacja członków
b)
ożywienie
życia parafialnego
c)
apostolstwo
modlitwy w duchowości Krwi Chrystusa
d)
budowanie
jedności we wspólnocie na wzór rodziny
e)
działalność
charytatywno - opiekuńcza
f)
praca
wychowawcza wśród dzieci i młodzieży
g)
wspieranie
dziel Zgromadzenia Misjonarzy Krwi Chrystusa
h)
ewangelizacja
i)
obrona
życia ludzkiego
j)
walka
o godność każdego człowieka
k)
promocja
rodziny.
3.2. Wspólnota realizuje swoje cele poprzez:
a) Osobistą formację
członków
·
modlitwa
do Krwi Chrystusa
·
praktyka
Słowa Życia
·
regularne
rozważanie Pisma św.
·
regularne
przystępowanie do sakramentu pojednania
·
kierownictwo
duchowe
·
regularne
uczestnictwo w Eucharystii
·
udział
w skupieniach, rekolekcjach, odpustach
·
udział
w grupie Krwi Chrystusa
·
czytanie
literatury pogłębiającej duchowość Krwi Chrystusa
·
budowanie
wspólnoty
b) ożywianie życia
parafialnego
·
organizacja
i uczestnictwo w adoracji parafialnej
·
pomoc
ks. Proboszczowi poprzez uczestnictwo w pracach na rzecz parafii
·
udział
w spotkaniach grup Krwi Chrystusa
c) apostolstwo modlitwy w
duchowości Krwi Chrystusa
·
cotygodniowe
uczestnictwo w grupie Krwi Chrystusa
·
uczestnictwo
w comiesięcznym spotkaniu formacyjnym w diecezji
d) budowanie i troska o
umocnienie jedności we wspólnocie
·
kształtowanie
postawy szacunku i życzliwości osób młodszych wobec starszych oraz otoczenie
opieką i życiową mądrością młodszych przez osoby starsze („Co zasiejesz, to zbierzesz”).
e) działalność charytatywno
- opiekuńcza
·
udział
i wsparcie różnych instytucji takich jak np.: Caritas, domu opieki społecznej,
hospicjum, szpital, zakład karny, stowarzyszenia ludzi chorych i inne.
f) praca wychowawcza wśród
dzieci i młodzieży
·
organizacja
rekolekcji, czuwań, adoracji
·
przygotowanie
specjalnego programu podczas odpustów Wspólnoty
·
spotkania
rekreacyjne
·
wspólne
wyjazdy
g) wsparcie inicjatyw
Zgromadzenia Misjonarzy Krwi Chrystusa takich jak:
·
rekolekcje
zamknięte
·
rekolekcje
parafialne i misje
·
domy
misyjne
·
hospicjum
Santa Galla
·
Sanktuarium
Krwi Chrystusa
·
wydawnictwo
„Pomoc”
·
misje
zagraniczne
h)
ewangelizacja
·
dawanie
świadectwa przez swoją postawę (życie Ewangelią)
·
świadczenie
o Jezusie działającym przez Słowo Życia w swojej grupie
·
pomoc
w organizowaniu rekolekcji, skupień na terenie parafii, diecezji
·
udział
w ekipie prowadzącej rekolekcje, niedziele misyjne, spotkania
·
współpraca
z innymi ruchami w tworzeniu inicjatyw ewangelizacyjnych
i) obrona życia ludzkiego
·
moralna
postawa członka WKC poprzez zajmowanie oficjalnego stanowiska w tej kwestii np.
udział w protestach lub innych akcjach katolickich w obronie życia od poczęcia
do naturalnej śmierci
j) walka o godność każdego
człowieka
·
Zaangażowanie
we współpracę z ośrodkami terapii, grupami wsparcia, zakładami karnymi
Rodzaje obecności Krwi Chrystusa w świecie.
Mówiąc o Krwi Chrystusa mamy zawsze na myśli samego Jezusa, drugą Osobę Boską, która przyjęła ciało i krew i stała się człowiekiem; Zbawiciela, który przelał krew dla zbawienia świata; siedzącego po prawicy Ojca zmartwychwstałego Pana, który przyjdzie jako Sędzia na końcu świata.
Krew Chrystusa stanowi jeden z najmocniejszych znaków objawiających wszechmoc i miłosierdzie Boże. Z tego względu właśnie ten realistyczny symbol daje także nam możność odpowiedniego wyrażenia naszej wdzięczności i uwielbienia Boga.
Chrystus, Pośrednik między Bogiem a ludźmi mówi do nas językiem swojej krwi. Przygotowany przez zwyczaje i rytuały Starego Testamentu Zbawiciel i Nauczyciel ludzi wyraża i podsumowuje w symbolice swojej krwi to wszystko, o czym zaświadczyły już Jego słowa i czyny: „Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne”' (J 3,16).
W ofierze krwi Pan ukazuje się jako Wybawca Izraela i ludzkości. Jego krew wyraźnie
mówi, gdzie należy szukać Nowego i Wiecznego Przymierza między Bogiem a ludźmi.
Krew Chrystusa stanowi przecież także zadośćuczynienie za grzechy ludzkości . Ona
zawsze jest obrazem Zbawiciela, który z miłości do nas oddał swoje życie, abyśmy mogli
cieszyć się udziałem w życiu wiecznym.
Kiedy więc szukamy Krwi Jezusa pozwalając temu symbolicznemu językowi Biblii w modlitwie i rozważaniu przeniknąć nasze serce, pragnąc, aby nadała kształt naszemu życiu i uzdolniła nas do godnej odpowiedzi, szukamy i wypatrujemy nie czego innego, jak właśnie życia Boga, jak Boga samego.
Rodzaje obecności Krwi Chrystusa w świecie
Gdzie wszakże odnajdziemy Boga? - Bóg jest wszędzie, tak więc wszędzie
też obecny jest Chrystus
zmartwychwstały, który w swym Bóstwie i uwielbionym człowieczeństwie przebywa z Ojcem.
Bóg ukrywa swą obecność przed nami, abyśmy Go szukali. Potem objawia się nam, by okazać i podarować nam swoją miłość. I ponownie ukrywa się, żeby miłość w nas rosła i umacniała się przez szukanie. Ukrywanie i okazywanie swej obecności to gra miłości Bożej.
Najpełniej zaś swą miłość wyraził Bóg w krwi swego Syna: „Temu, który nas miłuje
i który przez swą Krew uwolnił nas od naszych grzechów... Jemu chwała i moc na wieki
wieków” (Ap 1,5).
Gdzie w naszych czasach możemy spotkać życiodajny strumień Bożej miłości? Gdzie
obecna jest Krew Chrystusa we współczesnym świecie?
Wyróżniamy trzy rodzaje obecności Krwi Chrystusa.
Obecność fizyczno-historyczna; myślimy o Krwi, którą Jezus z Nazaretu w określonym miejscu i czasie przyjął z łona Dziewicy Maryi, aby Ją potem przelać jako wyraz miłości i ofiary .
Obecność liturgiczno - sakramentalna; Krew, którą Jezus ofiarował uczniom
w postaci wina podczas Ostatniej Wieczerzy, a która w każdej Mszy świętej uobecnia się na ołtarzu i jest przy nim spożywana; to Krew Chrystusa, którą w duchowy sposób przyjmujemy we wszystkich sakramentach jako strumień życia w Mistycznym Ciele.
Ponadto wyszczególniamy trzeci rodzaj obecności Krwi Chrystusa szczególnie istotny dla naszej duchowości. Podczas gdy nie możemy już doświadczyć fizyczno - historycznej obecności Krwi Chrystusa, a obecność liturgiczno - sakramentalna związana jest z pewnymi określonymi znakami, osobami i uroczystościami, trzeci rodzaj dostępny jest każdemu człowiekowi o każdym czasie, jeśli tylko otwiera się on na wiarę.
Chodzi o Krew zmartwychwstałego Chrystusa, która przenika i spaja cały wszechświat. Dlatego można ją nazwać obecnością mistyczno-uniwersalną.
Grzech i cierpienie a Krew Chrystusa
Krew Zmartwychwstałego przenikającą swą mistyczną obecnością cały wszechświat spotykamy przede wszystkim w cierpieniu. Kiedy Jezus w swoim opuszczeniu na krzyżu wołał do Ojca, kiedy doszedł do szczytu swej męki, doświadczył, jak mówi św. Jan od Krzyża, „ciemności duszy”, ponieważ przyjął na siebie całe cierpienie świata.
Używając symbolu Krwi możemy powiedzieć: kiedy Chrystus oddał na krzyżu ostatnią kroplę Krwi, aby obdarzyć ludzkość miłością i życiem Bożym, wówczas obmył w Niej całe cierpienie świata, każdy grzech i upadek, każdą niesprawiedliwość, samotność, wątpliwość, klęskę... W ofierze życia urzeczywistnionej krwawą ofiarą krzyża uświęcił cały świat poprzez swą nową Boską obecność.
Od śmierci i zmartwychwstania Chrystusa, od chwili przezwyciężenia grzechu przez dzieło zbawienia, kiedy cierpienie stało się wyrazem Bożej miłości, śmierć, grzech i cierpienie nabrały nowego znaczenia: stały się zwiastunami i nośnikami życia, ponieważ zostały zanurzone w Krwi Chrystusa.
Gdziekolwiek napotykamy ból fizyczny lub duchowy, nędzę, niesprawiedliwość czy grzech, kiedykolwiek stajemy wobec dręczącego pytania „dlaczego?” - wszędzie tam spotykamy Chrystusa w Jego Krwi.
Ta Krew Zbawiciela, w Zmartwychwstałym przenikająca cały wszechświat, w cierpieniu świata znajduje tabernakulum, miejsce spotkania z człowiekiem i adoracji. Stamtąd pragnie przenikać mocą wiary, nadziei i miłości do naszego życia, by je oczyścić i przebóstwić.
Cierpienie jako naczynie zawierające Krew Chrystusa nabiera w świetle wiary nowej, niewymiernej wartości. Zmienia ono życie człowieka, wyzwala go, daje mu radość i autentyczny pokój.
Dzięki Krwi Baranka, Częstochowa, 1994, s. 32 – 35.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz