Temat IX formacyjny
WKC 2014/15:
Dziękczynienie za Rodzinę Krwi
Chrystusa(Wspólnotę Krwi Chrystusa, Zgromadzenie Misjonarzy Krwi Chrystusa Inne
Zgromadzenia…).
Skróty:
WKC - Wspólnota Krwi Chrystusa
ASC - Zgromadzenie Sióstr Adoratorek Krwi Chrystusa
MSC - SiostryMisjonarki Krwi Chrystusa
I.
Zarys historyczny WKC, CPPS, ASC, MSC innych
Zgromadzeniach Krwi Chrystusa na świecie.
Patrząc od strony historycznej Wspólnota Krwi Chrystusa powstała pod
nazwą Pobożnego Bractwa Przenajdroższej Krwi Chrystusa przy Kościele św. Mikołaja w Więzieniu (san Nicola In Carcere) w Rzymie ósmego
grudnia1808 roku. Duchową inspiracją powstania tej Wspólnoty była obecność od
1708 roku w tym kościele relikwii świętej Krwi Pańskiej, którą przekazała na to
miejsce rodzina Savellich. Członkowie tego Bractwa pod przewodnictwem duchownych
księdza rektora tego kościoła Franciszka Albertiniego nie tylko mieli
nabożeństwo do Przenajdroższej Krwi, ale także pełnili dzieła miłosierdzia
względem biednych.
To Bractwo Przenajdroższej Krwi, kiedy
zostało wyniesione do godności Arcybractwa przyczyniło się istotnie do
powstania Zgromadzenia Misjonarzy Krwi
Chrystusa(CPPS) piętnastego sierpnia 1815 roku. Dało ono przede wszystkim
duchowość Krwi Chrystusa i przez naszego Założyciela św. Kaspra del Bufalo zgromadziło
wokół niej tzw. Pracowników Ewangelicznych (księży diecezjalnych ks. Gaetano Bonaniego).
Ci kapłani pragnęli wspólnie wyruszyć na misje ludowe i przez nie odnowić
ówczesny Kościół włoski.
To co łączy WKC ze Zgromadzeniem Sióstr Adoratorek Krwi Chrystusa, to wspólna
duchowość i fakt, że nasi Założyciele, spotkali się w rodzinnej parafii św.
Marii de Mattias w Vallecorsa we Włoszech podczas misji ludowej, którą
prowadził ks. Kasper del Bufalo w 1822 roku. Wtedy to w młodej Marii de Mattias
rodzi się powołanie pójścia za Chrystusem pod sztandarem Boskiej Krwi. Dojrzewając
to powołanie pod okiem doświadczonego kierownika duchowego ks. Giovanniego
Merliniego CPPS doprowadziło do założenia w Acuto Zgromadzenia Sióstr
Adoratorek Krwi Chrystusa czwartego lutego 1834 roku. Obecnie CPPS i ASC to
osobne Zgromadzenia działające w Kościele współpracujące ze sobą w wielu
krajach świata na różnych płaszczyznach, min. w apostolstwie, czy w prowadzeniu
WKC.
Misjonarki
Krwi Chrystusa
powstały na gruncie polskim czternastego września 1987 roku w Częstochowie w
Domu św. Kaspra Misjonarzy Krwi Chrystusa. Ich Założycielem był ówczesny misjonarz
CPPS ks. Winfried Wermter, który przeszczepił także Misjonarzy Krwi Chrystusa z
Prowincji Niemieckiej do Polski. Patronem MSC jest nasz Założyciel św. Kasper
del Bufalo, jak też św. Franciszek Ksawery, św. Maria de Mattias . Do 2003 roku
łączyła nas bardzo ścisła współpraca w Domach Misyjnych i apostolstwie na
zewnątrz, także w kwestii prowadzenia WKC. Niektóre z sióstr Misjonarek Krwi
Chrystusa odkryły swoje powołanie przez WKC.
II.
Charyzmat i duchowość CPPS i WKC
Pojęcia charyzmatu i duchowości zostały
opracowane dokładnie w oddzielnej katechezie. Obecnie przypominamy
najważniejsze rzeczy. Charyzmat jest
darem Boga, który najczęściej osoba obdarowana, lub wspólnoty nie otrzymują dla
siebie, ale w służbie dla innych. Duchowość,
to droga jaką mają przejść osoby, lub wspólnoty charyzmatyczne, aby osiągnąć
cel swojego powołania chrześcijańskiego jakim
jest świętość. Wspólnym szczególnym darem, charyzmatem jaki otrzymali CPPS i WKC
to dar Sakramentu Chrztu św. i dar Chrystusowego Odkupienia we Krwi Chrystusa.
Jednak CPPS (Misjonarze Krwi Chrystusa)
otrzymali oprócz tego Sakramentu i daru Krwi Chrystusa jeszcze inne dary. Do
ich Zgromadzenia należą nie tylko bracia
, ale i kapłani, a więc jest też dar Sakramentu Kapłaństwa, a co za nim idzie
dar Eucharystii i sakramentu Pojednania. WKC spotyka się na rozważanie Słowa
Bożego i żyje Nim (Słowem Życia) mocniej
w szczególnych chwilach osobistych i we Wspólnocie. Natomiast CPPS żyje na
stałe we wspólnocie, jak również przede wszystkim prowadzi apostolstwo i głosi Słowo
Boże w tajemnicy Krwi Chrystusa.
Tym co jest
wspólnym akcentem duchowości WKC i CPPS, to jest wyczulenie na wołanie Krwi Chrystusa, czyli na ludzi
potrzebujących, co można by nazwać językiem papieża Franciszka, pójściem na
peryferie społeczne, aby tam widzieć Jezusa w ubogich, aby głosić im pojednanie
przez Krew Chrystusa.
III.
Dziękczynienie za Założycieli i Patronów WKC
Należy tu wspomnieć o: św.
Kasprze del Bufalo, biskupie Franciszku Albertinim, Św. Franciszku Ksawerym,
św. Marii de Mattias, św. Katarzynie ze Sieny.
Mówiąc
o św. Kasprze del Bufalo nazwiemy go
Założycielem, choć on sam tak się nie chciał nazywać. To On już po śmierci Bp
Franciszka Albertiniego wdrożył w życie jego inspiracje. Dziękujemy Bogu za św.
Kaspra, który zajął się odnową moralną ludu i formacją duchowieństwa w swoich
czasach, który przez swoją pracę misjonarską i swoich misjonarzy opanował plagę
bandytyzmu na całym Półwyspie Apenińskim. Dziękujemy za biskupa Franciszka Albertiniego twórcy różańca do Krwi Chrystusa i
Współzałożyciela naszego Zgromadzenia, który rozmiłował naszego Założyciela w Najdroższej
Krwi Jezusa.
Dziękujemy za św. Franciszka Ksawerego, którego patronem ustanowił św. Kasper, za
jego wielką odwagę i gorliwość misyjną w Bolonii, w Indiach, w Japonii i za
jego cudowną interwencję, która uchroniła wzrok Kaspra del Bufalo przed
ślepotą.
Dziękujemy za patronkę św. Marię de Mattias, za jej miłość do
Jezusa, Baranka Bożego, który ofiarował swoje życie za zbawienie świata. Za jej
poświecenie się dla katechizacji dziewcząt, kobiet i młodzieży. Za jej życie,
które było pragnieniem „sprawiania przyjemności Bogu” i pomocy „drogiemu
bliźniemu”.
Dziękując za św. Katarzynę ze Sieny naszą patronkę, dziękujemy za jej miłość do
Jezusa Ukrzyżowanego, który nas Krwią swoją odkupił, za jej miłość do biednych
i trędowatych, za jej wzór życia i siłę ducha w formacji osób świeckich w czasach średniowiecza.
Dziękujemy za jej miłość do Kościoła widoczną w szacunku do papieża, biskupów i
kapłanów, za jej zatroskanie o jedność Kościoła.
IV.
Praca w grupach(zadanie) -napisanie modlitwy dziękczynnej za Rodzinę
Krwi Chrystusa i pomodlenie się nią np. przed Najświętszym Sakramentem indywidualnie
lub wspólnie.
Ks. B. Witkowski cpps, H.
Połujańska WKC, B. Błaszczyk WKC
amDg !
Bibliografia:
Papasogli
G., Święty Kapłan. Kasper del Bufalo w
służbie odnowy Kościoła, Kraków 1987.
De Santa Cruz A., Św.
Kasper del Bufalo w: Apostołowie Krwi Chrystusa, Opole 1984.
Hummeler H., Kasper del Bufalo. Założyciel
Zgromadzenia Misjonarzy Krwi Przenajdroższej, Rzym 1980.
Pallotti, W., Kasper del Bufalo jakim go znałem, Warszawa 1993.
Spineli M., Życie Kaspra del
Bufalo, Bez odwracania się wstecz, Wroclaw 1999.
Contegiacomo L., Życie, osobowość
i świętość Kaspra del Bufalo w: Kasper del Bufalo, Życie, czasy, osobowość,
charyzmat, Częstochowa 1999, s. 43-88.
Merlini G., Życie Marii de Mattias,
Rzym-Wrocław 1990.
Listy Błogosławionej Marii de Mattias
Założycielki Adoratorek Przenajdroższej Krwi Pana Naszego Jezusa Chrystusa, t. I Wrocław 1990.
Listy Błogosławionej Marii de Mattias
Założycielki Adoratorek Przenajdroższej Krwi Pana Naszego Jezusa Chrystusa, t. I Wrocław 1993.
Wermter W., Powstanie i etapy
rozwoju Wspólnoty Krwi Chrystusa: Bóg-Wspólnota – Misja, Częstochowa 1995
s. 217-229.
Wolański P., Historia
przeszczepienia i rozwoju charyzmatu CPPS w Polsce w: Misjonarze Krwi Chrystusa
w Polsce. Sympozjum CPPS Częstochowa, 17-18.04.1998, Częstochowa 1998, s.
30-39.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz