Temat roku formacyjnego:
UDZIEL NAM PANIE SWOJEGO DUCHA
3.1. DUCH ŚWIĘTY - PAN I OŻYWICIEL- wrzesień
I.
Jaka jest w Kościele i we Wspólnocie Krwi Chrystusa
relacja do Ducha Świętego i co wymaga ożywienia?
W
Kościele polskim obserwujemy z jednej strony wiarę mocną tzw. tradycyjną, a z
drugiej - wiarę nowych pokoleń bez głębszych korzeni z chrześcijaństwem i
Chrystusem. Obserwujemy też relację z Duchem Świętym na tzw. Mszach św.
uzdrowieniowych, czy charyzmatycznych, którą można określić jako emocjonalną, a
więc płytką,
niedojrzałą, będącą jeszcze w rozwoju. Taka postawa świadczy o zapomnieniu,
że to Duch Święty kieruje Kościołem i człowiekiem, a nie odwrotnie.
Potrzebna
jest interioryzacja wiary, czyli po pierwsze uczynienie jej osobistą, a po
drugie - widoczną w czynach i w postawach chrześcijańskich takich jak:
uczciwość, prawda, wierność małżeńska, poszanowanie życia, trzeźwość, lub
przynajmniej kultura picia i miłość względem bliźniego.
Poza
tym, w świadomości Polaków powinna być obudzona potrzeba dzielenia się wiarą, czyli
duch ewangelizacji. Wiara sama nie przekaże się nowemu pokoleniu, jeśli nie
podejmie się świadomego procesu wychowywania. Jeśli ktoś sam jej nie posiada,
to w jaki sposób ją przekaże? Potrzebujemy najpierw spotkania z żywym Bogiem, a
potem katechezy i dobrej formacji w różnych grupach religijnych, obecnych
szczególnie w parafiach. To świeccy mają zająć się współczesnymi areopagami
wiary, na których będą mogli głosić Ewangelię. Gdzie je tworzyć? Po pierwsze w
rodzinach i dla rodzin, po drugie w edukacji; tu warto zapytać, jakimi
wartościami karmi się współczesne dzieci i młodzież? Po trzecie - w pracy zawodowej,
którą ma przenikać duch Ewangelii, aby człowiek nie stał się tylko trybem w
wielkiej maszynie biznesu. Po czwarte - w kulturze, która ma nieść
chrześcijaństwo, a nie prowadzić z nim walkę. Po piąte ewangelizacja powinna
dokonywać się przez media, które posiadają największe spectrum odbiorców. Warto
odpowiedzieć sobie na pytanie na ile sami wspieramy media katolickie w Polsce i
na ile bezpośrednio w nich uczestniczymy? Kolejnym polem ewangelizacji ludzi
świeckich jest działalność społeczno-polityczna[1]. Tu
dotyka nas nieszczęście, ponieważ obrzydzono nam politykę przez korupcję, prostacką
krytykę, frywolność obyczajów i kłamstwo. Tym pilniejsza jest potrzeba, aby tam
pójść i wnieść dobre prawa ludzkie i Boże, bo one są źródłem pokoju i ładu
społecznego.
II.
Co Biblia i Katechizm
Kościoła Katolickiego mówi o mocy ożywiającej Ducha Świętego? Znaczenie słowa
„Pan”.
Duch
Święty objawia wewnętrzną Tajemnicę Boga (por. 1 J 4,8.16). Jest nią wymiana
Miłości pomiędzy Osobami Trójcy Świętej (por. KKK 221). Ojca i Syna łączy
wzajemny zachwyt i Miłość, „i ta Miłość też jest Osobą, Duchem Świętym”[2] Duch
Święty jest Duchem Ożywicielem. Katechizm Kościoła Katolickiego opisuje tę
cechę Ducha Świętego w kontekście tematu Zmartwychwstania. „ Zmartwychwstanie dokonało
się mocą Ojca, który „wskrzesił” Chrystusa, swego Syna, i przez to w doskonały
sposób wprowadził Jego człowieczeństwo - wraz z Jego ciałem - do Trójcy (…).
Św. Paweł podkreśla ukazanie się mocy Bożej przez dzieło Ducha, który ożywił
martwe człowieczeństwo Jezusa i powołał go do chwalebnego stanu Pana” (KKK
648). Skoro ożywienie martwego człowieczeństwa Chrystusa było możliwe w Duchu
Świętym, to będzie też możliwe ożywienie mocą Ducha tego wszystkiego, co martwe
w nas i w naszym środowisku.
Istota
Ducha Świętego jest związana ze słowem hebrajskim „Ruah”, co oznacza tchnienie, wiatr, powietrze, jak również
osobowe Tchnienie Boga Ducha Bożego. To Tchnienie jest nadprzyrodzoną nowością
wprost od Trójcy Świętej (por. KKK 691).
Tytuł
„Pan” (hbr. Adonai, Jahwe, grec. Kyrios) w Starym Testamencie odnosił się do
majętnego właściciela ziemskiego (Rdz 24,9). W znaczeniu religijnym odnosił się
do Boga, który wyprowadza Izraela z Egiptu (Wj 19,4-6) i dokonuje innych czynów
zbawczych. W Nowym Testamencie tytuł ten i władza Boska przysługuje szczególnie
Jezusowi (por. J 11.12; 1 Kor 16,22; Mt 28,18; Ef 1,20-22)[3].
Określenie:
„wierzę w Ducha Świętego Pana i Ożywiciela” przypomina prawdę o równej godności
Ducha Świętego - Trzeciej Osoby Boskiej - z Drugą, czyli Jezusem Chrystusem. Katechizm
Kościoła Katolickiego mówi: „Wierzyć w Ducha Świętego oznacza wyznawać, że Duch
Święty jest jedną z Osób Trójcy Świętej, współistotny Ojcu i Synowi i <<
z Ojcem i Synem wspólnie odbiera uwielbienie i chwałę>>” (KKK 685).
Dlatego Pan i Ożywiciel to Trzecia
Osoba Trójcy Świętej równa Ojcu i Synowi Bożemu, która jest w stanie ożywiać oraz
wskrzeszać w nas do życia to, co martwe i słabe.
III.
Wnioski - co robić by zmieniać naszą
relację do Ducha Świętego Pana i
Ożywiciela?
1. Wierzyć, że
Duch Święty działa w Kościele i świecie niezależnie od nas. My mamy pozwolić Mu
działać w naszym wnętrzu i w strukturach społecznych.
2. Zaangażować
się bardziej, jako osoba świecka, w rozwój swego powołania otrzymanego na Chrzcie
Świętym np. przez uczestnictwo w szeregach jakiegoś ruchu kościelnego lub
wspólnoty.
3. Pamiętać, że
Duch Święty może ożywić w nas to, co obumarło, ale też inspiruje w tym, co
nowe, daje odpowiedź na znaki czasu w Kościele i świecie. Duch Święty ma moc
ukazać to, co dziś potrzebne jest człowiekowi do zbawienia.
4. Pamiętać o
źródłach przyjmowania Ducha Świętego i korzystać z nich, aby doświadczać
nadprzyrodzonego tchnienia nowości „wprost od Trójcy Świętej”. A są nimi:
- modlitwa,
szczególnie do Drogocennej Krwi. Nasz Założyciel św. Kasper del Bufalo mówi, że
wołanie do tronu Drogocennej Krwi Naszego Pana Jezusa Chrystusa powoduje
nabieranie ducha[4].
Modlitwa jest spotkaniem z Trójca Świętą. Kiedy modlimy się do Jednej z Osób
Trójcy Świętej, modlimy się do Jedynego Boga (por. KKK 2789).
- Słowo
Boże, bo ono jest natchnione Duchem Świętym (por. KKK 105),
- Eucharystia,
która jest ofiarą Kościoła i Chrystusa w jedności Ducha Świętego (por. KKK
1553),
- Krzyż naszego
Pana, który jeśli jest przyjęty z wiarą staje się drogą do Zmartwychwstania (por.
J 15, 13; J 3, 16,
- miłość
wzajemna, która prowadzi do doświadczenia Chrystusa Zmartwychwstałego, dającego
nowe życie (por. J 13,31-35).
Ks. Bogusław Witkowski,
CPPS
[1] Por. Cz. Parzyszek, Nowa Ewangelizacja-drogą Kościoła do nadziei,
Ząbki 2010, s.337-381.
[2] M. Borkowska, Sześć Prawd Wiary, Tyniec 2018 s. 49.
[3] Por. H. Langkammer, Słownik Biblijny, Katowice 1984 s 118.
[4] Por. Kasper del Bufalo, Ep.V,1830,n.2110,495;
Ep.III,1825,n.1183,362.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz