Ks. B. Witkowski CPPS Swarzewo
(Konspekt jest materiałem pomocniczym, służącym za
podstawę, fundament, który potrzeba samemu dopracować i dostosować wg sobie
właściwej metody do warunków słuchaczy).
I.
Moja
potrzeba pojednania się z Bogiem z tzw. osobami trudnymi lub z czymś.
Zastanówmy się
każdy z osobna zadając sobie pytanie: 1.Czy jest ktoś, z kim mam się pojednać, czy
jest jakaś płaszczyzna mojego życia która
wymaga we mnie uporządkowania? 2. Jeśli jest ktoś, lub coś, to, czy znam
odpowiedź w jaki sposób to uporządkować? Jak się pojednać?
II.
Płaszczyzny pojednania.
Pierwsza: z Bogiem, abym akceptował Jego Wolę i przykazania, które mnie
ubogacają i nie zabierają wolności. Pojednanie z Bogiem to z ufnością
zaproszenie Jego w swoje Życie, pozwolenie, aby On wziął nas jak zabłąkaną owcę
z miłością na swoje ramiona i przytulił. To obmycie się w Krwi Baranka,
odrodzenie się w Duchu św., pozwolenie się kochać Bogu.
Druga:
z samym sobą, abym w pełni akceptował siebie, swoje zalety i wady w procesie
rozwoju duchowego. Ta relacja może być
popsuta w trzech poziomach: cielesnym, psychicznym i duchowym. Wzorem
pojednania tych trzech poziomów w sobie jest Jezus. On jest wolny od kompleksów
na swoim punkcie, nie koncentruje się na sobie z lękiem, ale jest zdolny służyć
innym. „Doskonale panuje nad sobą[1]”nie
będąc pozbawionym uczuć. Człowiek nie
pojednany w relacji do samego siebie często jest zły sam na siebie, że nie może
osiągnąć to co chce i popada w smutek i rozpacz. Nie akceptuje siebie takim
jakim jest(pokora). Nie umie sobie przebaczyć, siebie pokochać, przyjąć jako
daru od Boga.
Trzecia: z bliźnim, aby miłować brata i być dalekim od nienawiści, aby budować
Kościół prawdziwy. Często uważamy się za lepszych, lub gorszych od innych. Wzór
relacji właściwych znajdujemy w Chrystusie. On potrafił przebaczyć swoim wrogom
i prześladowcom, potrafił prawdziwie kochać. Pielęgnowanie miesiącami i latami
zranień(złych emocji do innych) jest polem działania złego, który zniewala nas
nienawiścią. Relacja do kogoś staje się chorą, zamiast miłości pojawia się
nienawiść, uciążliwa obsesja i stres.
Prowadzić to może do patologii psychicznych, nerwic, wyczerpania organizmu,
nowotworów, do zakłamania, które staje się przybieraniem masek.
Czwarta: ze światem, aby być człowiekiem, który panuje nad pieniądzem i
materią. Chora relacja polega na tym, że wchodzimy za daleko w materialne
sprawy, iż uzależniamy się od posiadania dóbr materialnych. Powstaje
nieuporządkowane przywiązanie do nich, pęd za pieniądzem, wzbogaceniem i
stanowiskiem. Zachwyt światem może pójść tak daleko, że człowiek będzie
uprawiał bałwochwalstwo i odrzuci Boga jako swojego Pana. Nerwice, stresy,
sknerstwo to owoce złej relacji do świata materialnego. Brak jest tutaj zawierzenia swojego losu
Bożej Opatrzności według słów Jezusa ( Mt 6,19-34) i na wzór Jezusa(Łk 9,57).
Jezus żyje jako ubogi, On jest wolny od przywiązania do dóbr materialnych.
III.
Wybierz i przyporządkuj płaszczyzny pojednania z podanych niżej fragmentów
życia naszych patronów WKC, lub z innych fragmentów ich życiorysu Tobie znanych.
A. Św. Kasper del Bufalo(1786-1837) i Jego odważne świadectwo wiary kiedy przyznaje się do Jezusa podczas prześladowań od strony Napoleona. Jego motto: „Nie mogę, nie muszę, nie chcę”.
B. Św. Kasper del Bufalo kiedy zmagał się ze słabościami natury ludzkiej, ze
skłonnością do chorób, lękiem przed publicznymi wystąpieniami przeżywał wewnętrzne rozterki przed przyjęciem święceń kapłańskich[2].
Wypowiedź sł. Bożego Jana
Merliniego o św. Kasprze del Bufalo:
„Ciągle musiał walczyć z
typową dla siebie niechęcią do publicznych wystąpień, ze swoim strachem przed
podróżami, ze swoja chorowitością. Z zaufaniem, nie tracąc nadziei, poddawał
się Bożej Opatrzności. Cierpliwie znosił te ciężary, które z pomocą kierownika
duchowego przyjął jako Wole Bożą, mianowicie Zgromadzenie i służbę
duszpasterską…”[3].
C. Św. Kasper del Bufalo i plaga bandytyzmu.
Bandytyzm szerzył się min. w
Sonino, w Vallecorsa. Działalność misyjna św. Kaspra i Jego misjonarzy
przyczyniła się do uratowania od zagubienia, od konfliktów z prawem wielu ludzi
będących na marginesie, uciekających przez wcieleniem do wojska, czy będących
zwyczajnymi rozbójnikami, którzy napadali na dyliżanse z pocztą, czy na
policję.
Ci ludzie mogli na nowo
odnaleźć swoje miejsce w społeczeństwie, wzgl. Boga, a przede wszystkim
przebaczyć sobie.
„Mons. Belisario Cristaldi
dla usunięcia bandytyzmu w tej prowincji wymyślił w 1821 roku plan zupełnie wyjątkowy.
Nie proponował w nim komisji specjalnych ani oddziałów żandarmerii szczególnie
wprawionych w chwytaniu przestępców, uciekających w góry, ale (…) określił on najbardziej możliwy, a przy tym
najprostszy i najskuteczniejszy ( sposób),
którym były misje ludowe: nie misje rzadkie lub częściowe, ale ogólne i w
konsekwencji stałe, połączone z założeniem szczęściu Domów Misyjnych i
Rekolekcyjnych według apostolskiego planu świętego Kaspra. Tekst tego cennego
dokumentu, zatytułowanego: Plan kultury
religijnej i moralnej dla Delegatury Frosinione wymownie świadczy o
szacunku dla misji, który cechował Piusa VII (…)”[4]
i został przez niego zaaprobowany 08. 10.1821 roku[5].
List z 1825 roku, który otrzymał ks. Merlini podczas misji w Vallecorsa: „ My, biedni bandyci,
polecamy się łaskawej miłości Wielebnego Ojca. Ksiądz zawsze mówił o sprawach Boga, ale też i o ziemskich, jak zaprowadzić pokój na tym świecie. Nadszedł już czas, by Wielebny Ojciec pomówił z czcigodnym Ojcem Del Bufalo, by z Frosinione udał się do Rzymu i uprosił dla nas łaskę jego Świętobliwości oraz uzyskał dla nas przebaczenie(…). Pozostajemy z szacunkiem, całując ręce i nogi. Niech Bóg udzieli księdzu tyle sił, ile potrzebuje”[6]
.
D. Św. Maria de Mattias(1805-1866)Słucha opowiadań o Baranku paschalnym. W 1822 roku
przybywa do jej parafii rodzinnej na misje Kasper del Bufalo, „któregoś dnia miała wrażenie, że Kasper ukazując krzyż, który trzymał w ręku, zwrócił na nią przenikliwy wzrok. To spojrzenie rozbudziło w niej żywe uczucie miłości do Jezusa i pragnienie naśladowania misjonarzy we współpracy z Panem dla zbawienia świata”[7]. 4.03.1834 roku powstaje Instytut Adoratorek Przenajdroższej Krwi, którego Maria de Mattias jest założycielką.
Zakładanie nowego zgromadzenia to dla Marii de Mattias wielkie
wyzwanie. Doświadcza wiele zmagać sama ze sobą jak i ze wspólnotą sióstr, które
tworzą nowe Zgromadzenie.
Z listu do ks. Jana Merliniego(10.05.1839)
„Przewielebny Ojcze! Wczoraj, kiedy
zgromadziło się dużo kobiet w kościele, aby uczestniczyć w nabożeństwie
miesiąca Maryjnego, a ja ze swoimi
córkami modliłam się słowami: Bóg Cię
uwolnił, Maryjo, wszedł ks. Prałat bardzo zagniewany na mnie, zaczął mówić
do tych pobożnych kobiet, że w kościele powinny słuchać tylko księży, a nie
kobiet. Powiedział jeszcze wiele uwag dotyczących mnie i zabronił mi odprawiać
nabożeństwa. Mam się ograniczyć tylko do szkoły. Pozostałyśmy na klęczkach
razem z moimi córkami(…)”[8].
E. Św. Franciszek Ksawery(1506-1552) Pionier nowoczesnych misji. Studiował miejscowe
warunki i przystosowywał do nich metody pracy misyjnej. Kształcił
miejscowy kler, tworzył lokalną organizację kościelną. Działał z poszanowaniem
kultury kraju, w którym pracował (inkulturacja)(…). Wpatrywał się i wsłuchiwał się w to co było darem poszczególnych społeczności, do
których Bóg go posyłał. Można powiedzieć szukał bliskości z tymi, którym miał
głosić Ewangelię, chciał się z nimi pojednać.
Franciszek Ksawery miał odpowiednią motywację pójścia na misje:
„(…) wyszedłszy z siebie
krzyczałem do tych, którzy mają więcej wiedzy niż miłości, i nawoływałem ich
tymi słowami: o jak wiele dusz z waszej winy traci niebo i pogrąża się w
otchłań piekła”. (Z listu Fr. Ksawerego do Ignacego Loyoli)
Odpowiednią postawę duchową: czyli pokorę wzgl. Boga i tych którym
głosił Ewangelię., oraz był otwarty na współpracę ze świeckimi(laikatem).
„W odpowiedniej porze
każdego dnia będę się zajmował w ciągu godziny lub dłużej następującymi
tematami: Po pierwsze, muszę wyrabiać w sobie wielką pokorę przy głoszeniu
kazań, przypisując wszystko dobre w nich wyłącznie Bogu. Po drugie, będę stale
miał przed oczyma dobrych ludzi, pamiętając, że to Bóg daje im chęć słuchania
mnie, a mnie daje pobożne pragnienie nauczania. Po trzecie, muszę dążyć do wzbudzenia
w sobie wielkiej miłości do mych ludzi, pomnąc na zobowiązania jakie mam w
stosunku do nich(…)[9].
„Franciszek bardzo mocno stawiał
na laikat i odpowiedzialność świeckich za ewangelizację. W krótkim czasie
zorganizował grupy zdolnych i pełnych wiary katechetów, którzy stali się
misjonarzami w swoim środowisku. Rozumiał, że modlitwy i podstawowy katechizm
trzeba przetłumaczyć na języki lokalne, a Ewangelię głosić w miejscowym języku”[10].
F. Św. Katarzyna ze Sieny(1347-1380) była pośredniczką w konfliktach i sporach. Np. Rząd toskański
prosił ją o pośrednictwo w negocjacjach
z papieżem. Tak długo namawiała Grzegorza XI i tak żarliwie się modliła, tak
wiele listów napisała w tej sprawie, aż osiągnęła cel i papież powrócił do
Rzymu w styczniu 1377 r.
Aktywność św. Katarzyny, musimy o tym pamiętać, wypływa ze sfery jej mistycznych przeżyć. Mistycyzm był pierwotną inspiracją jej poczynań apostolskich. A rok 1375, w którym św. Katarzyna wkracza na drogę działalności ,, politycznej”, jest zarazem czasem szczytów jej mistyki i obdarowywania łaskami ze strony Boga. W tym roku otrzymuje stygmaty[11]. Rok później odbywa najdłuższą podróż w swoim życiu, / do Awinionu na dwór papieski/, która okazała się najważniejszą na tamte czasy misją dla Kościoła.
Katarzyna, córka sieneńskiego farbiarza przyczynia się do tego, że papież
Grzegorz XI powraca do Rzymu w styczniu 1377 roku, po długim pobyciu we Francji
/ niewoli awiniońskiej/[12]
Sytuacja polityczna,
jaka panowała w ówczesnych Włoszech , a także w Kościele za czasów Świętej[13],
to czas niepokoju, wzajemnej rywalizacji pomiędzy poszczególnymi republikami, czy też rodami na Półwyspie Apenińskim. Najsilniejszą z republik okazała się Florencja. Państwo Kościelne i papiestwo było w upadku autorytetu[14]. Ciało mistyczne, czyli Kościół doznaje bolesnego rozdarcia w 1378 r. poprzez Schizmę Zachodnią. Po śmierci Grzegorza XI, w marcu 1378 roku papieżem zostaje abp Bari. / Urban VI/, ale kardynałowie francuscy niezadowoleni z tego, wybierają innego papieża Klemensa VII. Wiosną 1379 roku wybucha wojna pomiędzy Urbanem VI a Klemensem VII / antypapieżem/. W bitwie pod Merino wojska antypapieża zostają pokonane i poddają się na Zamku św. Anioła. Prawowity papież może wrócić do Rzymu[15]
to czas niepokoju, wzajemnej rywalizacji pomiędzy poszczególnymi republikami, czy też rodami na Półwyspie Apenińskim. Najsilniejszą z republik okazała się Florencja. Państwo Kościelne i papiestwo było w upadku autorytetu[14]. Ciało mistyczne, czyli Kościół doznaje bolesnego rozdarcia w 1378 r. poprzez Schizmę Zachodnią. Po śmierci Grzegorza XI, w marcu 1378 roku papieżem zostaje abp Bari. / Urban VI/, ale kardynałowie francuscy niezadowoleni z tego, wybierają innego papieża Klemensa VII. Wiosną 1379 roku wybucha wojna pomiędzy Urbanem VI a Klemensem VII / antypapieżem/. W bitwie pod Merino wojska antypapieża zostają pokonane i poddają się na Zamku św. Anioła. Prawowity papież może wrócić do Rzymu[15]
Jaką rolę odgrywała w
tym wszystkim Katarzyna Benincasa? Od początku stoi po stronie prawowitego
papieża Urbana VI. Czyni to wszystko w swoich listach. A pisze do władców,
kardynałów, biskupów, przyjaciół prosząc ich by włączyli się do akcji na rzecz
jedności Kościoła i zakończenia Schizmy”[16].
IV .
Podział na grupy, w których animatorzy próbują zebrać istotę wykładu
jeszcze raz: Święci patronowie WKC, moim
przykładem pojednania. Wybrana osoba przedstawia na forum wynik pracy w
grupach, można też pokazać scenkę z życia naszych świętych, lub patronów.
[1]
W., Cyran, O modlitwie o uzdrowienie(skrypt)
s. 2.
[2]
N. Spezzati., Czasy świętego Kaspra w:Kasper del Bufalo,
Życie-czasy-osobowość-charyzmat, Częstochowa 1999 s.45.
[3]
Tamże., s.67.
[4]
B. Conti., Misje ludowe według Metody
Misji Świętych świętego Kaspra del Bufalo, Życie-czasy-osobowość-charyzmat,
Częstochowa 1999 s.168.
[5]
Por. Tamże.
[6]G.
Papasogli., Dla papieża i kościoła,
Kraków 1987 s.273.
[7]
A. Vissani, E. Salvi, M. Piccotti., Za
wszelką cenę, Castelplanio 1994 s. 38-39.
[8]
Listy błogosławionej Marii De Mattias,
tom I. Wrocław 1990 s. 34-35.
[9]J.
Brodrick., Powstanie i rozwój Towarzystwa
Jezusowego, Święty Franciszek Ksawery, Kraków 1969 s.396-397.
[10]
K. Keler., Apostoł Narodów Azji Św.
Franciszek Ksawery(1506-1552), Miejsca
Święte nr 12(108)2005 s.4.
[11] L.
Grygiel., Św. Katarzyna… art. cyt., s.276. Święta stygmaty otrzymuje w Kościele
Św. Katarzyny w Pizie.
[12]
Kalendarz życia św. Katarzyny ze Sieny, W Drodze 8/ 1980/ nr 5, s.12.
[13]
Święta żyła w okresie przejściowym, koniec średniowiecza i początek czasów
nowożytnych.
[14] Chodzi
o walkę i spory między papiestwem a cesarstwem, konflikt Pomiędzy królem
francuskim Feliksem IV Pięknym i papieżem Bonifacym VIII. Konflikt kończy się
klęską papiestwa. Francja staje się odtąd najsilniejszym królestwem na
zachodzie. Powstają tendencje cezaropapizmu. Na takim tle dziejów Kościoła
doznaje dalszego zranienia. Następca Bonifacego VIII i Benedykta XI blisko
związany z Feliksem IV po wyborze na papieża nie udał się do Rzymu, ale osiadł
w Awinionie. Tak rozpoczęła się niewola awiniońska/ 1378- 1417/.
[15]
Kalendarz życia … art. cyt., s. 12.
[16]
B. Witkowski., Pojęcie Odkupienia w
pismach św. Katarzyny Sieneńskiej(praca magisterska). Lublin 1988 s.11-12
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz